In boekwinkels

Ik was in twee boekwinkels. Een grote in een kerk, en een kleine, voor kleine lezers (en ook grote, natuurlijk). Beide in dezelfde stad.
In de een sprak ik met de eigenaresse, ze was geïnteresseerd in Sabel. Ze was geïnteresseerd in mij als klant, kwam met boekentips.
Het is zo’n winkel waar je de hele middag (of ochtend, natuurlijk) kunt doorbrengen.
De boekwinkel in de kerk is anders. Vol, druk, rommelig. De kerk is prachtig. Maar rustig neuzen in een boek? Nee.
Er stonden twee verkopers achter de kassa. Verder liepen er wel mensen rond, maar die waren bezig met het opruimen van boeken en inventarisatie. Ik voelde me genegeerd.
Al snel ging ik weg zonder boek.
Even voor de duidelijkheid, dat komt NOOIT voor.

Wat maakt een boekwinkel?
Niet het prachtige gebouw. Niet een rij bestsellers, de boeken die we bij DWDD gezien hebben.
Ik kom in een boekwinkel om te ontdekken, inspiratie op te doen, advies te krijgen, verrast te worden.
Ik weet het, dit is een gezeur, een zeikverhaal.
Maar dan is dat maar zo.
Die mooie kerk verdient beter. En de lezer ook.

3 gedachtes over “In boekwinkels

  1. dat gevoel had ik ook een keer bij Waanders in de Broeren in Zwolle en ik heb het nooit bij de Algemene boekhandel op de Leusderweg in Amersfoort.

Geef een reactie

