Dead Elvis

Dead Elvis typt een blog.
‘Opweg, is dat één woord, of is het op weg?’
En even later: ‘Ik heb nu zes zinnen, maar het is niks.’
Iets is nooit niks, denk ik. Zes zinnen is een begin.
Later vraag ik of het lukt.
Dead Elvis laat een wat langgerekt zuchtende ‘ja’ horen, gevolgd door ‘denk ik’.
Dead Elvis ziet er niet goed uit. Holle ogen en teruggetrokken lippen, een skelettenbek met vetkuif, gitaar verdedigend vast. Of uitdagend zonder overtuiging.
Hij typt een blog over een verlaten achterlicht. Met twee vingers net als ik, en krom net als ik, met de wijsvingers gestrekt boven de toetsen, net als ik.
Dead Elvis bedenkt woorden die niet bestaan en schrijft ze op. Over Dead Elvis kan veel gezegd worden, maar niet dat hij niet creatief is. Of niet kan schrijven.

Ik kijk rond om te zien of er nog meer dode zangers zijn, maar ik zie alleen oude vrouwen met korte haren, jonge vrouwen met lange haren en andere mensen.

Ik zie geen personeel en dat is jammer want ik wil wel wat drinken en Dead Elvis mogelijk ook, al stel ik me voor hoe de koffie door de gaten in zijn skelettenbek druipt op de bleke huid van zijn kin en daarna op zijn witte pak.

Het blijkt mee te vallen. Dead Elvis houdt zich ver van de koffie, hij blijft zijn handen angstvallig om de hals van zijn gitaar klemmen, klaar voor een swing. Ik vraag me af wie hij in de ogen staart. De Dood vast, die hem al sinds augustus ’77 achtervolgt, en flink wat butsen heeft opgelopen toen Elvis zijn stemknoppen op zijn hoofd IMG_4792ramde en ‘keep your distance’ schreeuwde.
Als de Dood kon bloeden, had ie dat gedaan. Maar ik denk dat hij onaangedaan voor Elvis bleef staan en grijnsde.

Ik week me los van hem, loop naar het toilet. Handen wassen lukt daar niet goed, want de afstand tussen de waterstraal en de sensor is te groot. Het is als dit.
Bij terugkomst is Dead Elvis klaar met zijn verhaal. Hij leest voor. Ik ook.
De conclusie van het geheel is dat we iets raars hebben geschreven op deze doodnormale dag.
Tot de volgende keer, Dead Elvis.

Met dank aan Stefans shirt.
Ik schreef een boek

Geef een reactie

