Matinee

Ik ging naar de matinee in Pand P, maar toen ik daar aankwam was het bar-restaurantgedeelte op twee mensen na verlaten en ook stond er een verlaten tafel met boeken. Niemand die om een kaartje vroeg.
Ik liep de trap op, tegen de klapdeur hing een aankondiging van een lezing. Eenmaal in de gang stuitte ik op dichte deuren en ik had geen idee achter welke deur de matinee was.
Beneden vroeg ik het en toen moest ik een kaartje kopen, ook al was de matinee al begonnen. Als troost vroeg ik om een biertje, maar dat kreeg ik niet, er mocht geen glaswerk mee de zaal in.
Achter de juiste deur was nog een deur en ik stapte net tussen twee optredens naar binnen, wat dom geluk was. Terwijl ik naar een lege stoel achterin de zaal liep zag ik overal halflege glazen staan en mijn keel leek extra droog.
Maar ik was er, bij de matinee.
Het mooie van de matinee is dat ik altijd meegevoerd wordt door de sprekers en muzikanten. Marco Martens en zijn gitarist Joris Sedee lieten me glimlachen, dat effect heeft gitaarmuziek op mij.
Marieke Rijneveld las voor uit haar bundel Kalfsvlies, waarvoor ze pasgeleden de C. Buddingh’-prijs kreeg. Ze sprak als een dominee met een ijle, hoge stem, helder, de s zingend en Pand P werd een kerk en ik een gelovige.
Na afloop kocht ik haar bundel, maar die stem krijg je er niet bij. Daarvoor moet je naar de matinee.
De matinee heeft iets knulligs en gemoedelijks, al voel ik me er alleen op mijn gemak als het licht gedempt is terwijl een spreker voordraagt, een zanger zingt.
Wanneer ik de bus terug naar huis neem, ben ik iemand anders, want ik kom terug van Dé Matinee. Dan wil ik schrijven op het ritme van de stemmen die nog in mijn hoofd zitten.
Als ik terugkom van de matinee, denk ik, wauw, dat ik hier wóón, moet je kíjken, die gebóúwen. De drukte van de koopzondag is weggeëbd, een lege stad vol verhalen blijft achter. Ik hoor ze.
Dat komt door de matinee.

Ik schreef een boek

IMG_4733

Geef een reactie

